Skoledagen på Børnesporet Faster-Astrup Skole

Morgensang

Hver dag mødes alle elever til morgensang og Fadervor fra 9.55-10.05. Vi synger typisk 2 sange, og klasserne optræder skiftevis med sange og melodier, som de har lært i musiktimerne.

Læsebånd

Efter morgensang har alle elever 20 minutters læsebånd. Undervisningen består af læsetræning i skønlitterære bøger, læsehastighedstræning, dialogisk oplæsning eller faglig læsning. Elever med læsevanskeligheder tilbydes læsetræning på mindre hold, hvor undervisningen er tilrettelagt i samarbejde med skolens læsevejleder.

Børnene elsker vores PLF-område!

Faglektioner

Undervisningen i fagene består både af boglige og praktiske elementer. Vi tænker bevægelse ind i fagene, således at eleverne oplever en varieret og spændende hverdag. Vi vægter de praktiske/musiske/kreative fag lige så højt som de boglige. Undervisningen foregår med moderne læremidler; både analoge og digitale. Alle elever får en iPad stillet til rådighed, og vi har interaktive tavler, projektorer og computere.

Understøttende undervisning:

Den understøttende undervisning består af et mix mellem trivselsarbejde og læringsaktiviteter. Arbejdet med trivsel er koordineret i samarbejde med skolens AKT-vejleder (Adfærd-Kontakt-Trivsel). Den understøttende undervisning er tilrettelagt i dobbeltlektioner (3 for indskolingen og 2 for mellemtrinnet). Der arbejdes ofte projektorienteret med inddragelse af både praktisk og teoretisk arbejde. Der er desuden fokus på innovation og problemløsning i den understøttende undervisning.

Frikvartererne

Frikvartererne holdes udendørs året rundt, enten på legepladsen, multibanen, boldbanerne eller i vores andre naturrige omgivelser. Når vejret ikke er til af være ude foregår frikvartererne oftest inde, enten i aktivitetsrummet eller med brætspil og hygge. Elever fra 6. klasse er legepatrulje i frikvartererne, og de igangsætter aktiviteter for resten af eleverne. I de mindste klasser sørger klasselæreren for, at der periodevis oprettes legegrupper.

Forvandlende fællesskab